Op uitnodiging geef ik een lesdag in Rha. Er wordt ’s middags regen verwacht en zodoende gooien we het programma om en doen we eerst de praktijklessen en dan de theorieles. De weergoden werken fijn mee, want tijdens de praktijklessen is het droog. Pas als we naar binnen gaan voor de theorieles begint het te regenen!

Eén van de paarden is erg onrustig tijdens de les en loopt over haar tempo. Ik vraag de amazone op een 8 te rijden. Gaat het paard linksom dan komt ze in haar rechter hersenhelft (voelen) en gaat ze rechtsom dan komt ze in haar linker hersenhelft (denken). Op deze manier kan ze denken en voelen combineren waardoor er weer rust kan komen. Gaat ze toch op deze 8 boven haar tempo, dan heeft aan 2 teugels tegelijk terug rijden geen zin, want dit kent ze en daar wil ze tegenin gaan. Neemt de amazone 1 teugel dan wordt de volte dusdanig klein dat het tempo er vanzelf uit gaat. Is het tempo goed, dan ontspant ze op de teugel en rijdt ze weer verder op de 8. Het kan zijn dat de onrust bij het paard al eerder begint dan bij het rijden en dan zit daar eigenlijk de eerste ingang naar verbetering. We bespreken deze optie. Ze gaat er mee aan de slag.

Een ander paard is nog jong, 4 jaar. Hij is nog maar kort geleden bij deze eigenaresse gekomen en afgelopen vrijdag naar deze locatie verhuisd, dus alles is nog nieuw. Jammer genoeg lijkt hij in zijn korte leven niet veel interessants aangeboden te hebben gekregen van mensen. Hij is niet geïnteresseerd en doet liever niet mee met wat er van hem wordt gevraagd. De bak in wil hij al helemaal niet… Fijn dat we nu al met hem aan de slag kunnen om te laten zien dat mensen ook heeeeeel leuk kunnen zijn! Gelukkig is er ruimte buiten de bak om hem op een volte te zetten. Na een paar rondjes draf op de volte, mag hij in de buurt van de bak even stil staan. Gelukkig maakt dat de bak veel aantrekkelijker en besluit hij om daar maar eens te gaan kijken. We bieden hem een pion aan om te onderzoeken. Daarna wat longe werk, maar hij heeft er weinig interesse voor. Hij geeft mij de indruk dat het beter is om eerst veel meer te ontdekken van de plek waar hij nu staat. We gaan de bak uit en gaan het erf verkennen. Hij is gelukkig erg nieuwsgierig en dapper. Dit is een mooi ingang om samen met zijn nieuwe eigenaresse een band op te bouwen. Wordt het spannend ergens op het erf, dan kan zij hem redden door hem van die plek weg te halen. Is hij nieuwsgierig, dan kunnen ze samen onderzoeken wat voor voorwerp het is. Al snel heeft hij de smaak te pakken en wil hij graag mee doen.

Met de andere leerlingen werken we aan het recht richten van de paarden. We doen oefeningen om de voorhand voor de achterhand te zetten. Bij 3 leerlingen mogen de handen hoger, zodat het bit meer in de mondhoek werkt dan op de lagen. En een leerling heeft zich aangeleerd om de handen voor over te kiepen, zodat er veel spanning in haar polsgewricht ontstaat. Mooi om te zien dat de paarden fijn nageeflijk worden door het recht richten, zonder dat we op nageeflijkheid de nadruk op leggen.
Eén van de paarden loopt niet goed. Ze is onder behandeling bij Marjorie Westerhof. We hebben contact gehad en het paard mag wel aan het werk, juist om te kijken wat we kunnen verbeteren door training. Het paard heeft problemen met het rechter SI-gewricht en lijkt linksvoor de pas naar voren te kort te maken. De amazone verteld dat ze slechter wordt van de galop. We kijken er samen even naar. Ik heb de indruk dat het goed is om wat schouder buiten op 4 hoefslagen te doen om wat meer beweging in bekken en schouder te krijgen. Deze oefening op 3 hoefslagen spreekt vooral de rugspieren aan en de schouders, op 4 hoefslagen meer het bekken en de schouders. De amazone is gelukkig handig genoeg om het paard te helpen met de oefening. Dan doen we weer een stukje draf. Ze lijkt nu toch weer wat te zijn verbeterd. Interessant! Volgende week komt Marjorie weer voor behandeling. Ik ben benieuwd wat zij nu van haar vindt.

Dan is het tijd voor de theorie. We beginnen met een heerlijke kwarktaart gemaakt door 1 van de deelneemsters! Hij is heerlijk! Doordat er eerst is gereden kunnen we wat voorbeelden uit de praktijk gebruiken bij het theoretische verhaal en dat spreekt natuurlijk wel tot de verbeelding.

Het is een goed georganiseerde en geslaagde dag die zeker nog een vervolg zal krijgen!

Share →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *