Respect

Veel respect heb ik voor de leerlingen die hun gevoel volgen. Deze leerling geef ik geregeld les in het werk aan de hand of we doen grondwerk als dat aan de orde is. Vandaag wil ze werken aan het rijden en dan niet aan een technisch stuk, maar aan het vertrouwen.

Vraagstuk

Haar vraag gaat over hoe het voor haar paard comfortabel kan zijn om te rijden in het schemer en in het donker. Dit levert nu namelijk nogal wat spanning op. Er is al veel vertrouwen, maar op dit vlak kan het nog mooier. Ze heeft vandaag de laatste les op haar stal. Het is wat heiig weer en het loopt al tegen schemertijd, dus een mooi moment om hiermee aan de slag te gaan.

Spanning herkennen

Ze doet heel veel voor mij, maar ik voel dat ze spanning opbouwt.” zegt de leerling over haar paard, “dan voelt het meer alsof ik op een fiets zit: zij moet doen wat ik wil. Ik zou liever willen dat we echt samenwerken.” “Mooi dat je de spanning wel voelt opbouwen! Je kunt daarbij ook kijken naar haar oren. Zijn haar oren opzij dan let ze op jou, spitst ze haar oren naar voren of gaan ze snel heen en weer, dan zijn er andere dingen die haar aandacht vragen. Hoe meer spanning, hoe meer ze haar hoofd en hals omhoog brengt. De rug wordt hol en de passen steeds sneller en korter. Ik zie vanaf de grond dat ze niet meer knippert met haar oog als de spanning zich opbouwt, maar dat is wat lastig te zien als je er op zit.”

Wat te doen als er spanning is

Geef haar maar een wat langere teugel als dat veilig voelt voor je. Hoe meer ruimte je paard heeft, des te minder rede om te vluchten. Je kunt over de hoefslag door de bak rijden en kijken waar de spanning zich opbouwt. Op het eerste moment dat je dat merkt went je af. Je redt je paard als het ware. Daardoor krijgt ze meer vertrouwen in jou. Hoe meer vertrouwen er komt, hoe meer ze zich aan je durft over te geven.” De eerste paar keer is de leerling te laat met afwenden. Ze zit nog in het oude systeem dat het paard zich niet aan moet stellen en dat het echt allemaal wel meevalt, maar dan gaat het steeds beter, is ze mooi op tijd en kan ze dat doen wat haar paard nodig heeft om tot samenwerking te komen. Haar paard ontspant zich al meer.

Uitbouwen

Het is nu duidelijk welke plekken in de bak wel ok zijn en welke niet. “Je kunt op de veilige plek een 8 figuur rijden. Als je linksom rijdt komen jullie in je rechter hersenhelft en kun je beter voelen. Rij je rechtsom dan komen jullie in je linker hersenhelft en kun je beter denken. Zo blijven denken en voelen in balans.” Het gaat goed. De oren van het paard blijven al meer opzij, de hals blijft meer horizontaal en ze knippert met haar ogen. “Bouw de acht maar verder uit en voel goed of je paard ontspannen blijft.” Het gaat super! Haar paard voelt aan dat de ruiter echt met haar wil samenwerken, dat ze op zoek is naar partnerschap. Ze kan zich nu steeds meer aan de situatie overgeven. Als een danspaar rijden ze de acht door de bak. De leerling zit met een grote glimlach op haar paard. “Dit voelt echt zo heerlijk! Nu doen we het echt samen!”

Ook opzoek naar goede training met behoud van partnerschap met je paard? Kijk op www.sincerita.nl/agenda om te zien welke lesroute bij jou in de buurt komt en/of mail mij voor de mogelijkheden of als je vragen hebt: florien@sincerita.nl

Share →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *